Baix Camp
Mapa web   |   Contacte

Terra de Dips, llegenda a la Serra de Llaberia

IMATGES RELACIONADES
Travessa per les muntanyes del guerriller Carrasclet

5 de setembre de 2011

La llegenda diu que en les muntanyes que envolten Pratdip i Colldejou s'hi amaguen els dips, uns gossets vampírics, negres, que atacaven els ramats i els homes ebris que voltaven de nit. Alguns diuen que van desaparèixer durant el segle XVIII, d'altres sostenen que encara sotgen aquestes muntanyes... La seva imatge custodia l'entrada al poble de Pratdip i apareix en el seu escut, així com en el retaule de Santa Marina. La llegenda dels dips quedà immortalitzada en la novel•la Històries Naturals, de Joan Perucho, on el protagonista Antoni de Montpalau arrisca la vida per salvar el poble de Pratdip del malvat Dip, amb el rerafons de les guerres carlines.

La Serra de Llaberia també oferí recer al guerriller Pere Joan Barceló, conegut com a Carrasclet. Aquest renom prové del carbó de carrascla o alzina, ja que en Carrasclet i el seu germà portaven a vendre a Falset i Reus, amb un ruquet, la llenya i carbó que produïa el seu pare. Aquest guerriller lluità contra les tropes de Felip V, durant i després de la Guerra de Successió, que acabà l'11 de setembre de 1714 amb la pèrdua de les llibertats del poble de Catalunya. El seu profund coneixement d'aquestes muntanyes li permeté esquivar els seus perseguidors, fins i tot, quan un cop foren encerclats al poble de Llaberia per l'exèrcit. Allí, en Carrasclet i els seus homes travessaren les files enemigues aprofitant els forats, amagatalls i esquerdes que coneixien tan bé, de manera que tots els soldats es trobaren al poble sense haver vist cap guerriller. Tot un mite de les terres catalanes que, segons s'ha sabut recentment, morí lluitant contra els borbons a Alemanya, a l'edat de 61 anys i amb el grau de general.

La Serra de Llaberia, amarada d'història i llegenda, us espera. Us atreviu a caminar-hi?

TRAVESSA PER LES MUNTANYES DEL GUERRILLER CARRASCLET

Travessa per les imponents serres que tan bé es coneixia el guerriller Carrasclet, que ens permetrà gaudir d'esplèndides panoràmiques sobre els nuclis de població situats als seus peus, i endinsar-nos en raconades amagades i d'una bellesa corprenedora.

Sortim del poble Pratdip pel carrer de Santa Marina, fins arribar a un monument en record als morts a la guerra civil, on agafem un carrer amunt en direcció a la carretera. La creuem, i entrem l'estret camí dels Solans. Ens enfilem amb decisió, fins que arribem a un mirador privilegiat, equipat amb un cartell interpretatiu del paisatge i que ens permet gaudir de les vistes sobre el poble de Pratdip i les muntanyes que el custodien. A partir d´aquí, planegem pel camí de l´esquerra, passant pel claper (barraca de pedra seca) del Nolla, fins que ens enfilem en direcció al Portell i grauets de l'Estudiant, amb un petit tram aeri equipat amb un cable. Voregem l´imponent barrancada de la Dòvia seguint el camí de la Forestal, fins arribar al portell del Carreter, que ens durà al capdamunt de la serra. Continuem pel camí fins trobar les marques de PR*, que seguirem en direcció al Collet dels Collivassos, des d'on val la pena acostar-se fins a la Miranda (917 m), cim de la Serra de Llaberia, coronat pel radar meteorològic i mirador excepcio-nal. Al Collet, deixarem el PR* i seguirem per la pista fins trobar el GR*, que agafarem en direcció a Colldejou, baixant pel camí empedrat dels Revolts. Un cop arribem al coll del Guix ja només ens quedarà una tranquil·la davallada fins al poble de Colldejou.

12.5 km | Ascensió acumulada: 650m | Temps de caminar: 4h | Dificultat: mitjana

DE COLLDEJOU A PRATDIP PER CAMINS MIL·LENARIS

Travessa que ens durà de Colldejou a Pratdip, passant per camins mil•lenaris que ens permetran rememorar l'ús ancestral i continuat d'aquestes vies de comunicació, les autèntiques autopistes del passat.

Sortirem de Colldejou per la part baixa del poble, creuarem la carretera i agafarem un camí que passa inicialment per un conreu d'avellaners. Després de creuar el barranc de les Estellades, iniciem l'ascens fins trobar una pista, marcada com a PR*. Passada la font del Bullidor, deixem la pista a la dreta que porta fins al Coll del Guix i continuem pel corriol en direcció a Pratdip. Estem ja al camí de tradició mil·lenària que anava de Pratdip a Falset, i que té el seu origen en el període d'ocupació sarraïna.

Continuarem pel camí, passant per la font de la Carabassa fins que, en un encreuament de pistes, deixarem el PR i agafarem a l'esquerra el camí que davalla cap a Pratdip fins arribar a una era, situada al costat del camí, marcat com a PR i el GR* i que ens durà a Pratdip.

8.3 km | Ascensió acumulada: 300m | Temps de caminar: 2h 40min | Dificultat: baixa.

EL DIP, DE JOAN PERUCHO

De la mateixa manera que Transilvània té la novel·la de Dràcula, la Serra de Llaberia té la novel·la de vampirs Històries naturals, de Joan Perucho. Entre la llegenda i la ficció, el llibre ens endinsa en la història del Dip, que aterroritza la població de Pratdip. Per recórrer els escenaris de la novel·la us proposem aquesta excursió circular, que val la pena iniciar amb un tomb pel poble de Pratdip, on es mantenen les dues torres d'entrada al poble emmurallat.

Sota l'atenta mirada dels Dips (vigileu si se us fa de nit!) sortirem del poble en direcció al cementiri. Després de travessar el barranc de Santa Marina, ens enlairem gradualment fins arribar a una pista, que ens durà a les antenes de la Serra de Güena. Continuem per la pista fins a la font de la Duera, on trobarem el GR*, que seguirem fins al Santuari de Santa Marina. Una atenta mirada al retaule ens permetrà descobrir la reproducció dels Dips i de la història de Santa Marina. Creuarem la carretera, passant per la zona de pic-nic i les ruïnes de l'Hotel de Santa Marina, un balneari inaugurat el 1917 aprofitant l'existència d'unes aigües molt pures. Tornarem a Pratdip pel GR*, que segueix l'antic camí de comunicació del poble amb Santa Marina, per on es fa la tradicional romeria durant la festa major.

8 km | Ascensió acumulada: 300m | Temps de caminar: 2h 30min | Dificultat: baixa.

LA MOLA DE COLLDEJOU: EL CIM

Excursió circular que ens portarà fins a la Mola de Colldejou, que custodia el poble situat als seus peus. Aquest cim emblemàtic constitueix una de les siluetes de referència que dominen el Camp de Tarragona. Una Mola que constitueix una miranda sobre un extens territori, amb ufans prats agraïts pels ramats, i les restes d'una torre de defensa, el castell de la Mola, bastida en l'època de les guerres carlines (s. XIX).

Per arribar-hi, sortim de Colldejou per l'antic camí a l'Argentera, marcat com a PR*. Creuem diverses barrancades fins deixar el PR* en un tomb tancat, agafant amunt a l'esquerra l'antic camí dels vinaters, que ens portarà al coll Roig. Aquí seguirem el GR* que ens durà al capdamunt de la Mola, iniciant l'ascensió per un frescal bosc d'alzines. Un cop al capdamunt, travessarem la Mola passant pel seu Castell i gaudint d'àmplies vistes en un dia clar. Davallarem pel portell de les Processons fins al Coll del Guix, on agafarem el camí carreter de tornada a Colldejou.

8,8 km | Ascensió acumulada: 500m | Temps de caminar: 2h 50min | Dificultat: mitjana.

* Marques que trobarem als camins:

Xarxa de camins: aquesta senyalització s'aplicarà gradualment sobre el territori durant l'any 2011 i 2012.

GR: senders de Gran Recorregut gestionats per la FEEC.

PR: senders de Petit Recorregut gestionats per la FEEC.

Tracks i més informació a www.muntanyescostadaurada.cat.

Atreveix-te a posar un peu a les Muntanyes que rodegen la Costa Daurada, tot un amfiteatre natural que amaga raconades ufanes de natura, valls frescals i frondoses, indrets misteriosos i llegendaris, edificacions plenes d'història, cims emblemàtics i amb grans panoràmiques,...

Tot un viatge pels pobles que encara mantenen el seu caràcter rural a través de la tradicional xarxa de camins*, un viatge que permet gaudir d'una experiència en contacte directe amb la terra, els seus fruits i els seus habitants.

* La xarxa de camins està en vies de senyalització, i també de recuperació d'alguns dels seus trams, actuacions que es duran a terme durant els anys 2011 i 2012..

© Consell Comarcal del Baix Camp| Dr. Ferran 8 | 43202 Reus | Tel. 977 327 155 | Fax 977 321 773