Baix Camp
Mapa web   |   Contacte

L'Oficina de Consum de Reus i Baix Camp tanca el 2020 amb més de 2.200 consultes

IMATGES RELACIONADES
Viatges
Viatges

29 de març de 2021


L'Oficina de Consum de Reus i Baix Camp ha tancat l'any 2020 amb un total de 2.294 consultes en matèria de consum, un 80% més que l'any anterior (amb 1.270 consultes). La mitjana de consultes mensuals aquest any ha estat de 191, mentre que al 2019 la mitjana era de 105. De forma complementària, ha rebut un total de 870 reclamacions, 20 queixes i 39 denúncies. També ha clos 475 mediacions i ha gestionat 71 expedients d'arbitratge.


El motiu principal d'aquest increment en la xifra de consultes són les cancel·lacions i la manca de prestació de serveis generades per les afectacions del coronavirus, la població tenia la necessitat de rebre més informació respecte als seus drets, com ara el retorn dels seus diners. A més, durant l'estat d'alarma es va triplicar l'horari d'atenció al públic per telèfon i correu electrònic, per tal de compensar que no es podia atendre de forma presencial, la qual cosa implica un augment de consultes.


Aquest any, degut a la crisi sanitària han canviat els sectors amb més reclamacions. Normalment el sector més reclamat era el de les telecomunicacions. En canvi aquest any el sector més reclamat és el relacionat amb el turisme, el sector més afectat per les cancel·lacions pel coronavirus. S'han rebut un total de 224 reclamacions, el que representa un 26% del total. En aquest sector s'han englobat les reclamacions relacionades amb les agències de viatges (115), el transport aeri (99) i les dels hotels (10).


El segon sector més reclamat, el de les telecomunicacions, que representa un 23% del total, s'hi troben englobades les de telefonia mòbil (113), telefonia fixe (44), televisió i internet (27) i tarifació addicional (14). En tercer lloc, es troba el sector dels subministraments bàsics, amb un total de 76 reclamacions, que representen el 9% del total (al 2019 se'n van rebre 100 i representaven un 13%). Aquí s'hi engloben les relacionades amb el subministrament elèctric (50), gas (13) i aigua (13). El quart sector més reclamat ha estat el dels dentistes, com a conseqüència del tancament i concurs de creditors de DENTIX. S'han rebut un total de 31 reclamacions, que representen gairebé el 4% del total.


Tenint en compte la distribució de les reclamacions de cada municipi de la comarca, Reus és la població amb un major nombre: 511, que es tradueix en un 59% del total. Segueixen els municipis de: Cambrils amb 122, Mont-roig del Camp amb 42, Vandellòs-Hospitalet de l'Infant amb 35, Riudoms amb 25 i La Selva del Camp amb 17.


La majoria de les queixes han manifestat el descontentament o mal tracte rebut en la prestació d'un servei, principalment en el sector de la restauració. Aquestes han passat de les 53 rebudes al 2019 a les 20 al 2020.


Les denúncies han augmentat lleugerament respecte l'any 2019, passant de 30 a 39 el 2020. Hi ha hagut una gran varietat de motius que han originat aquestes denúncies, com per exemple denúncies sobre vendes a distància, de telefonia, d'establiments comercials, entre d'altres.


Referent a les mediacions, l'organisme ha tancat 475 sol•licituds (front les 762 de l'any anterior), de les quals gairebé el 55% s'han clos amb un acord per mediació, és a dir, que s'ha atès la petició del consumidor o s'ha arribat a un acord entre les parts.


Respecte a les actuacions realitzades en matèria d'arbitratge, durant el 2020 s'han dictat un total de 49 laudes, una xifra molt inferior als 119 laudes del 2019. També s'han arxivat 72 expedients abans d'arribar a dictar-se el Laude, per haver arribat a un acord entre les parts. Cal recordar que l'arbitratge és un sistema extrajudicial gratuït i que els laudes són vinculants i tenen el mateix efecte que una sentència judicial.


Cal destacar que la mediació i l'arbitratge han disminuït considerablement ja que durant l'estat d'alarma una gran quantitat d'empreses estaven tancades i no era possible mediar, així com tampoc fer-les arribar les reclamacions dels consumidors ni contactar-hi via telefònica. Per aquest mateix motiu, també va quedar suspès l'arbitratge, que sempre s'havia fet presencialment. Al mes de juny ja es van començar a fer vistes de manera no presencial amb alguns sectors, com el de les telecomunicacions. Actualment l'Oficina de Consum està preparada per fer les vistes amb videoconferència.


Finalment, destacar que aquest any el servei itinerant de l'oficina de consum, a través del qual un tècnic/a de l'oficina, una vegada al mes atén als consumidors del municipi que ha signat el conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal a l'espai cedit per l'Ajuntament, s'ha vist afectat per la crisi sanitària. Des de la declaració de l'estat d'alarma i fins a finals d'any no ens hem desplaçat als municipis per a fer l'atenció presencial. Es va mantenir l'atenció presencial només a Reus. El mes de gener no s'hi va anar en no haver cites prèvies concertades i al mes de febrer es van atendre 3 persones a Mont-roig del Camp i 4 a Vandellós-Hospitalet de l'Infant. I les cites del març van quedar anul·lades per la declaració de l'estat d'alarma.


Per a més informació sobre aquests serveis, es pot accedir a l'espai web de l'Oficina de Consum de Reus i Baix Camp.



© Consell Comarcal del Baix Camp| Dr. Ferran 8 | 43202 Reus | Tel. 977 327 155 | Fax 977 321 773