Què cal tenir en compte a l’hora de contractar serveis per subscripció
L’Oficina Comarcal d’Atenció al Consumidor informa de les recomanacions de l’Agència Catalana del Consum si es vol contractar qualsevol servei en la modalitat de subscripció. La principal recomanació és que abans es revisi molt bé les condicions i es pari atenció especial als serveis inclosos, al preu de la subscripció i a les condicions de cancel·lació.
Preu
Abans de contractar qualsevol servei tens dret a rebre informació suficient i fàcilment accessible sobre els preus, les tarifes, les condicions de venda i els conceptes que poden incrementar el preu.
Tot i que el preu de la majoria de serveis és lliure, les empreses t’han d’informar del preu complet i final, amb impostos inclosos, i aquesta informació ha de ser visible i clarament llegible, de manera que no indueixi a error o engany.
Per tant, en el cas concret de les subscripcions, ha de quedar molt clar el preu total de cada una de les quotes i la seva periodicitat (habitualment és mensual, però en alguns casos es pot tractar d’un pagament anual).
Tingues en compte que algunes empreses usen com a reclam un període de prova gratuït o a preu rebaixat. Si és el cas, revisa detalladament la informació sobre les condicions d’aquest període de prova, ja que hi ha de constar:
- la durada exacta de la prova
- quan i com es pot cancel·lar la subscripció un cop superat aquest termini
- el preu habitual després del temps de prova
- les polítiques de cancel·lació i devolució
Dret de desistiment
En les compres o contractacions que facis a distància o fora d’un establiment comercial, tens el que es coneix com a dret de desistiment. Es tracta d’un període mínim de 14 dies durant el qual pots desdir-te de la contractació i, per tant, sol·licitar la baixa del servei sense cap penalització.
L’empresa t’ha de facilitar informació clara i suficient sobre aquest dret i les vies per exercir-lo.
Com reclamar
En cas de disconformitat, reclama a l’empresa per un mitjà que en deixi constància –formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.–.
Si no reps resposta en el termini de 30 dies, o bé la resposta no és satisfactòria, pots contactar amb el servei públic de consum que et correspongui segons el teu municipi.
Un cop presentada la reclamació a Consum, el teu servei públic de consum t’ajudarà a trobar una solució mitjançant una mediació amb l’empresa o, si està adherida al sistema arbitral de consum, amb un arbitratge.
Tant la mediació com l'arbitratge són mecanismes de resolució alternativa de conflictes, gratuïts i voluntaris. Això vol dir que no podem obligar les empreses a participar-hi.